Viete, ako to bývalo kedysi na Ondreja na Orave?
Na Ondreja sa dievky stretávali v určenom domci a veštili svoju budúcnosť rôznymi spôsobmi. Rozšírené bolo liatie horúceho olova do studenej vody. Podľa vzniknutého tvaru sa hádalo povolanie budúceho manžela. Nemenej podstatné bolo varenie halušiek. Do ich vnútra sa vkladali papieriky s menom mládenca. Kus cesta, ktorý vyplával ako prvý, musela dievka rýchlo vybrať a papierik prečítať. Tak sa mala dozvedieť meno svojho nastávajúceho. 👩❤️👨 Celkový účinok týchto úkonov podčiarkovali využívané predmety, ktoré museli byť ukradnuté z domov mládencov (drevo, múka, voda...).
V Brezovici chodili dievky pod okná mládencov rozsýpať ovos 🌾 a odriekali: „Ondreju, Ondreju, konope ti sejú, daj mne, Ondrej, znati, koho budem brati." Obľúbenou činnosťou bolo trasenie plotmi a odriekanie veršov ako napríklad v Tvrdošíne: „Kývam plotom, nikto nevie o tom, len sám Pán Boh z neba, že mi muža treba.“ ❤️
Okrem aktívnej činnosti dievok sa na Ondreja nenechali zahanbiť ani mládenci. Zavčas rána chodili menší chlapci vinšovať s oceľou (reťazou) ako napr. v Babíne: „Vinšujem vám tohto svätého Ondreja, aby vám dal Pán Boh zdravia, šťastia, hojného božského požehnania, na poli úrodu, v dome lásku, svornosť, úprimnosť. A aby ste boli takí trváci, ako tento stolíček." Tým mali „predbehnúť" prvú ženskú návštevu, ktorá nebola vítaná.
Prečo ❓❔❓
V predvianočnom období sa verilo v stúpajúcu koncentráciu a aktivitu zlých síl, čo bolo dôsledkom prevládania tmy nad denným svetlom. 🌚 Postupom času sa ich pôsobenie sústredilo najmä na aktivitu bosoriek a stríg, od čoho sa potom odvinul aj názov - stridžie dni. Status bosorky bol pripisovaný ženám, pričom ich primárnym cieľom bolo poškodenie na dobytku či gazdovstve, a preto neboli v domácnostiach všeobecne vítané ženské návštevy ako prvé. Starší mládenci sa tak obliekli za tzv. ďadov, teda žobrákov, navštevovali domy dievok a snažili sa vyčíňať rôzne šibalstvá.
Čo poviete? Bolo to, veru, strachu, ale i radosti...